Jesus förvandlar

Under de senaste åren har jag fått till mig ett antal olika berättelser från människor i min generation som har gjort mig ledsen och fundersam. Och glad på samma gång.

Glad för att jag verkligen uppskattar när vi människor pratar med varandra. Inte bara om väder och vind utan också om de djupa frågorna, de där frågorna som en kan brottas med och där det inte alltid finns några givna svar. Jag uppskattar när vi kan dela motgångar, sår, besvikelser. Det gör oss till hela människor och det gör mig glad.

Ledsen för att de här berättelserna som jag fått till mig var just av den karaktären att de handlade om sår. Sår som människor tillfogats under unga år och som fortfarande påverkar idag, 20-25 år senare.

I min tro på Jesus har jag som vuxen fått erfara nåden. Att jag är älskad och önskad precis så som jag är. Jag behöver inte prestera ett visst mått av tro eller ett visst mått av handlingar för att duga. Jag behöver bara från hjärtat säga ”ja tack, jag vill tro på dig Jesus och följa dig.” Utifrån det förvandlar Jesus mig.

I våra kristna kyrkor runt om i Sverige har vi genom åren berättat om just detta fantastiska att vi får vara frälsta av nåd.

Men de där berättelserna som jag fått till mig. De säger också nåt annat. De säger att människor har mötts av prestationskrav, av yttre krav på att fullgöra något slags kristna plikter på ett sätt som dels inte har varit förenligt med den egna personligheten och dels kanske inte heller alla gånger med tron. Unga människor har känt sig misslyckade som kristna för att de inte klarat, eller velat, följa alla de punkter som det predikats om. Och inte bara misslyckade som kristna, utan också misslyckade som individer. Det har skapat djupa sår och för en del har det fått katastrofala följder långt upp i vuxen ålder. Andra har bearbetat och kommit vidare men ärren sitter kvar.

Jag vet vad de pratar om för jag var själv en av de där unga människorna, jag har sett och hört det de berättar om. Jag förstår vad de menar.

Till dig som var en av de unga vill jag säga: Jesus är nåd. Jesus är kärlek. Det var inte Jesus som gjorde dig illa, det var människor. Om du vågar närma dig Jesus igen så kommer Han att ta emot dig.

Till dig som möter unga (och alla andra åldrar) idag vill jag säga: Berätta om nåden! Lev nåden. Lita på att Jesus förvandlar människor inifrån. Vi ska undervisa om vad Bibeln säger till oss men utan att lägga Bibelns ord som en börda på människor.

Till alla oss som finns i en kristen församling vill jag säga: Låt oss prata med varandra. Vi har en underbar Gud som gett oss frälsning genom Jesus. Den glädjen delar vi med varandra. Men glädjen blir inte mindre, utan snarare större, om vi också delar smärtan. Och när smärtan som ändå finns där, blir tillåten, då är vi med och bygger bort ledsamma berättelser om sår orsakade av kyrkans människor.

Till dig som aldrig har varit i en kyrka vill jag säga: Välkommen! Den kristna kyrkan är en samling människor med fel och brister, frälsta av nåd, förvandlade av Jesus själv. Ingen är perfekt men vi vill hjälpa varandra. (Utan att tillfoga sår.)

”Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det.” Ef 2:8

Rebecka Enström

Om du är en av dem som bär en berättelse av sår och vill prata med någon, välkommen att kontakta Pingstkyrkans samtalsteam: 090-141010 eller samtal@umea.pingst.se

Lämna en kommentar


Namn*

Email(publiceras ej)*

Hemsida

Din kommentar*

Skicka kommentar

Copyright © pingst Umeå