Zoom

Published by Mateusz Nowicki on

Vad roligt att du vill delta i Zoom event med Pingst Umeå. Se kyrkans kalender för zoom möten och länkar. (Kommer snart). Vill du delta i ett möte via Zoom så kan du ansluta till möten på tre sätt:

ALTERNATIV ETT (bästa alternativet)
Via app på dator, surfplatta eller telefon. Du hittar appen där du vanligtvis laddar ner appar:
AppStore
Google Play

Börja med att ladda ner appen om du inte redan har den installerad. Klicka sedan på länken till det möte du vill delta i för att komma in i mötet. Godkänn att Zoom får behörighet att ta bilder och spela in video genom att klicka på tillåt, klicka sedan på join with video. Du kommer då få frågan om du vill ge Zoom behörighet att spela in ljud. Klicka på tillåt även där.

Om att klicka på länken inte funkar så klicka på join a meeting i appen.

Skriv sedan in Meeting ID och klicka dig vidare. Meeting ID står i alla våra zoom event i kyrkans kalender och finns också i slutet på alla länkar.

ALTERNATIV TVÅ
Via webbläsare, https://zoom.us/join
Mötes ID: 374 512 1609

ALTERNATIV TRE (endast ljud)
Ring 08 – 50 539 728. Skriv sedan in 374 512 1609 och avsluta med #. Klicka på # ytterligare en gång för att gå förbi att skriva in ditt namn. Du är nu med i mötet, ibland kan det vara tyst i luren några minuter innan mötet börjar om du ansluter tidigt.

ATT TÄNKA PÅ
1) Använd gärna ert fullständiga namn, alltså både för och efternamn när ni loggar in på Zoom så deltagare vet vem ni är. Speciellt viktigt om du har ett vanligt namn som t.ex. Rebecka eller Lennart då det inte är ovanligt att flera personer kan ha samma förnamn. Står det bara initialer eller något liknande kan det vara svårt att veta vem som är vem.

2) Om man vill ställa en fråga eller få ordet under mötet kan man använda raise hand. via participants i verktygsfältet (ikonen med tre punkter i rad).

3) För att se chatten trycker man på chat-knappen i verktygsfältet. Notera att send to: är inställt på everyone, dvs. alla kan läsa det du skriver. Sedan skriver du in det du vill skriva och klickar på send.

4) Undvik störande bakgrundsljud som exempelvis skrapande stolar, pennor som knackas i bordet, prasslande papper eller fläktar från datorer/projektorer. Undvik också att delta i mötet utomhus om möjligt då t.ex. biltrafik och vind kan ge störande ljud.
5) Ha gärna bra ljus i rummet. Bra ljus framifrån är viktigare än bakifrån. Om möjligt så är dagsljus det allra bästa.
6) Ha en så bra internetuppkoppling som möjligt, helst en fast uppkoppling. Svajar det under mötets gång, stäng av kameran.
7) När du går med i ett Zoom möte med Pingst Umeå så är du automatiskt mutad tills värden sätter på ljudet för alla.
8) Under vissa möten så kommer vi använda oss av breakouts, det innebär att man slumpmässigt delas in i mindre samtalsgrupper.
9) Kom ihåg att säga hejdå innan du kopplar ifrån när mötet är slut. 🙂